دیگر پیمان دیگر پیمان

دیگر پیمان

بازتاب ایده ها و نظرات شخصی من از مشاهدات و دریافتهای اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی

 

 

جنس دوم ( 3 )

زنان ؛ باز هم موضوع نوشته هایم زنان هستند و انتخاب نام جنس دوم برگرفته از کتاب " سیمون دوبوار " به این دلیل بوده است . نوشته های قبلی با استقبال خوانندگان مطالبم مواجه شدند ، احساس کردم برای همه این موضوع یک دغدغه واقعی بوده و هست . موضوع را از زنان سرپرست خانوار آغاز کردم چرا که به صورت مستقیم و هر روزه با آن ها روبرو هستم .

خیلی خیلی جالب است زنان سرپرست خانوار طبق تعاریف مدون شامل زنان بیوه زنان مطلقه ، زنانی که همسرانشان به هر علت آن ها را ترک کرده و یا به حال خود رها کرده اند زنان سالمند بالای 65 سال و دختران مجردی که تحت سرپرستی هیچ مردی قرار ندارند می شود به این تعاریف با دقت نگاه کنیم جایگاه زنان بر اساس حضور یا عدم حضور مردان در زندگی شان تعریف می شود و به خودی خود و جز در شرایط ناچاری و ناگزیری حتی نمی توانند به تنهایی زندگی کنند ، چرا که اجتماع ما نمی تواند این موضوع را بپذیرد .

از سوی دیگر با نگاه به این موارد متوجه می شویم که نظام نتامین اجتماعی ما هم مانند دیدگاه های حاکم و سنتی زنان را موجوداتی ضعیف ارزیابی کرده که می باید و حتما باید تحت سرپرستی مردان قرار داشته باشند و به این ترتیب است که زنان فاقد ( مرد ) یا سرپرست خود تنها به این شرط می توانند سرپرست خانوار محسوب شوند .

آیا این ظلم و بی عدالتی آشکاری نیست ؟

بیایید به یک وجه یا منظر دیگری از این حقیقت دردناک بپردازیم : من از خودم پرسیده ام و حالا هم از شما می پرسم این زنان که به اجبار به تنهایی و بدون مرد زندگی می کنند آیا به خودی خود به وجود آمده اند و یا متثر از عوامل مختلف موجود در بطن جامعه در چنین شرایطی قرار گرفته اند ؟

حالا بیایید باز هم به یک روی دیگر این سکه نگاه کنیم : میزان مستمری یا کمکی که به این زنان تعلق می گیرد بسیار ناچیز بوده و حتی از دستمزد یک کارگر روزمزد هم کمتر است ...

اکثر زنانی که از چنین تسهیلاتی استفاده می کنند سواد و مهارت کافی ندارند و به همین دلیل است که مهارت ها و آگاهی های آن ها از حقوق شان و یا توانایی هایی که می توانند به دست آورند در سطح فعالیت هایی است که تقریبا هیچ بازاری برایش وجود ندارد .

به عبارت دیگر در بازار امروز که رو به روش های مدرن در فروش کالا یا ارایه خدمات دارد و محل ارایه پدیده های خدماتی و کالاهای جدید است ، آن چه به زنان آموزش داده می شود بسیار ابتدایی و نا کار آمد هست .

نگاه دولت ما و به تبع آن نظام تامین اجتماعی کشورمان نگاهی ترحم آمیز ، پر از تبعیض و همراه با ضعیف دیدن آن هاست . زنان یا نمی توانند در بازارهای کار جدید حضور یابند و یا حضورشان در این بازارها به معنای داشتن شغل هایی نامناسب  با در آمدهای پایین است . چرا که اصولا در کشور ما مردان نان آوران خانوار هستند و اگر فرصت شغلی هم وجود داشته باشد برای جنس اول یا همان مردان تعریف شده است .

حال در شرایط رکود و تورم اقتصادی که سال هاست گریبانگیر کشور ماست تصور کنید چه سرنوشتی در انتظار این زنان است ؟ دردناک نیست ؟ اجازه بدهید از جزییات این سرنوشت حتمی چیزی برایتان ننویسم هرچند خودم هر روز شاهد بدتر شدن شرایط آن ها هستم . حداقل به عنوان یک فروشنده می بینم که ....

                            ادامه دارد از سوی دیگر پیمان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






دو شنبه 27 مهر 1394برچسب:, |
 

به وبلاگ من خوش آمدید

 

لینکها

حمل ارسال خرید ماینر از چین

حمل و نقل هوایی چین

قلاده اموزشی شوک دار

 

مطالب قبلی

» سپید و سیاه
» آمبولانس ecnaludma
» گره هایی بر ریسمان شعور
» دلم نوشته که نوروز دلم می خواهد ‌‌"
» " برمیگردم "
» " مدیریت خشم "
» " اقتصاد بدون فرهنگ "
» " همیشه به یادت هستم "
» سفره فقرا و میز اغنیا
» " دخل و خرج بی سامان "
» " دخل و خرج بی سامان "
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» " اقتصاد سنگ قبری "
» " انگیزه و برخورد "
» " اقتصاد و اعتراض " ( 3 )
» " اقتصاد و اعتراض " ( 2 )
» " اقتصاد و اعتراض "
» " جهش از دل خطر "
» " خوراک خوب "

 

ارشیو

شهريور 1401

مرداد 1401

اسفند 1399

تير 1398

خرداد 1398

بهمن 1397

دی 1397

آذر 1397

آبان 1397

مهر 1397

شهريور 1397

مرداد 1397

تير 1397

خرداد 1397

ارديبهشت 1397

فروردين 1397

اسفند 1396

دی 1396

مهر 1396

شهريور 1396

مرداد 1396

آبان 1395

مرداد 1395

تير 1395

آذر 1394

آبان 1394

مهر 1394

شهريور 1394

مرداد 1394

تير 1394

خرداد 1394

 

نویسندکان

پیمان

 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دیگر پیمان و آدرس digarpeyman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک ها

ردیاب ارزان ماشین

جلو پنجره جک جی 5

 

امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگدهی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: